Sunday, June 04, 2006

Velitel praporu 216.

střeleckého pluku 79. gardové střelecké divize gardový major Jefim Grigorjevič Citovskij: „Naše okopy se táhly podél silnice po břehu Odry k Frankfurtu. Po setmění jsme vídali kužele světlometů a záblesky protiletadlových děl. Bylo to v Berlíně. Když spojenci létali bombardovat Berlín, řadili se do bojových formací přímo nad námi. V noci ke mně do zemljanky přišel můj politický zástupce poručík Grjebcov. Šel ze štábu pluku a přinesl balík letáků. Bylo na nich provolání vojenské rady 1. běloruského frontu. Když jsem si přečetl, že soudruh Stalin nařizuje dobýt Berlín, cítil jsem, že tato slova patří v první řadě nám, kteří stojíme přímo před Berlínem… Šel jsem se podívat do okopů, jak je prapor připraven k vyražení. 16. dubna ve 4:00 se v okopech objevil zástupce velitele pluku s jedním štábním důstojníkem. Nesli náš plukovní gardový prapor, vyznamenaný řádem Rudého praporu.