Thursday, March 27, 2008

Teoreticky by se možnost nalézt obchodní lodě někoho jiného v hyperprostoru a zaútočit na ně měla rovnat nule. Maximální spolehlivý dosah skenerů činí sotva dvacet světelných minut, hyperprostor je rozlehlý, a dokonce ani znalost plánovaného času příletu a odletu konvoje by neměla příliš pomoci.
Jenže teorie někdy selhává. Hyperprostor je rozlehlý, jen¬že prakticky veškerý provoz se soustřeďuje na dálnice jeho gravitačních vln, kde loď získává energii i absurdně vysoké zrychlení pomocí plachet Warszawské. Mezi dvěma hvězdný¬mi soustavami existuje jen omezený počet výhodných tras po gravitačních vlnách a optimální body přestupu jsou známy většině loďstev. Právě tak místa, kterým je kvůli vysoké úrovni turbulence záhodno se vyhnout. Pokud korzár zná itinerář dané lodi, ani nepotřebuje přesné údaje o její trase. Může pravdě¬podobný kurz cíle vypočítat na základě stejných tabulek, jaké má jeho kapitán, dostatečně přesně na to, aby jej mohl přepad¬nout.
I pro ty, kteří nejsou požehnáni takovou předvídavostí, se najdou cestičky. Kapitáni obchodních lodí například většinou dávají přednost přechodu z hyperprostoru do normálního pros¬toru přímo z letu po gravitační vlně. Stojí je to méně energie a přechod hyperstěnou po vlně snižuje namáhání konstrukce i fyziologický stres. Což znamená, že korzáři často číhají v mís¬tech, kde se přírodní gravitační vlny protínají s hyperlimity hvězd, až jim kořist sama vpochoduje do rány.
A když všechno ostatní selže, vždycky existuje ještě me¬toda slepé náhody. Lodě jsou nejzranitelnější při přechodu do normálního prostoru a těsně po něm. Mají nízkou základní rychlost, senzorové systémy dosud třídí náhlý příval informací o n-prostoru kolem a asi deset minut nemohou v případě tísně přejít zpátky do hyperprostoru a utéci, dokud se nezotaví jejich hypergenerátory. Běžnou normou, ne-li přímo neporušitelným pravidlem je vynořit se v rovině ekliptiky, takže trpělivý korzár může uvést svou loď na oběžnou dráhu kolem hvězdy přímo na hranici hyperlimitu, stáhnout výkon (a emise) na minimální úroveň a jednoduše jen čekat, dokud se uvnitř jeho meze mož¬ného útoku nevynoří neopatrná nákladní loď. Když válečnou loď neprozradí emise, je něco tak malého krajně obtížné zpo¬zorovat a první známkou potíží mnoha nešťastných kapitánů obchodních lodí byl až dopad první salvy střel.