Wednesday, April 02, 2008

Jenže těžký křižník PNS* Meč a jeho doprovod se na ná¬hodu spoléhat nemusí, pomyslel si kapitán Theisman. (*PNS - People ‘s Navy Starship neboli hvězdolet Lidového námořnictva.) Díky špionům rozvědky námořnictva komodor Reichmanová znala přesný itinerář své kořisti. Theismanův taktický důstojník vlast¬ně zpozoroval konvoj pěti nákladních lodí a jejich doprovodu už před několika hodinami, když eskadra v čele s Mečem ležela nehybně v příhodné ‚bublině‘ místní gravitační vlny, nechala je proletět, aniž by byla sama zpozorována, a teprve potom se vydala je pronásledovat.
Theismanovi se jeho současný úkol nelíbil - částečně proto že neměl rád komodora Anette Reichmanovou a měl výhrady i proti její taktice. Kdyby o tom rozhodoval on, zaskočil by konvoj o šest světelných let dál, v místě, kde musel přelétnout od jedné gravitační vlny k druhé pomocí gravitorového po¬honu. Reichmanová se rozhodla jinak - a podle jeho názoru hloupě. Ale to vysvětlovalo jeho nechuť jen částečně. Byl také důstojníkem námořnictva s vrozeným důstojnickým instinktem chránit obchodní lodě a skutečnost, že dva z cílů eskadry vlastně nebyly nákladní lodě, to všechno jen zhoršovala Jenže v průběhu své kariéry musel udělat víc věcí, které se mu ne¬líbily, a když už je dělat musel, mohl je klidně dělat správně pokud ho Reichmanová nechá.
Stál na velitelské palubě Meče, zamračeně si prohlížel si¬tuační displej a čekal na další komodorův rozkaz. Z vlastní bolestné zkušenosti věděl, že manťáci jsou dobří, ale Reich¬manová se tvářila sebevědomě. Zřejmě sebevědoměji než by si situace zasluhovala. Jistě, doprovod konvoje sestával pouze ze dvou lehkých křižníků a trojice plechovek, jenže boj v hyperprostoru se od střetnutí v normálním prostoru lišil. Těžké lodi zde ztrácely mnohé obranné výhody a nezájem Reichmanové o zvýšenou zranitelnost její eskadry dělal Theismanovi starosti. Na druhé straně, taktická situace se v mnohém vyvíjela tak komodor předvídala. S tak malým počtem lodí se velitel doprovodu rozhodl rozvinout do řady před civilními loděmi aby vykryl větší nebezpečí čelní zteče, a v zadním voji pone¬chal jedinou doprovodnou loď pokrývající nejméně rizikový vektor. Jenomže Reichmanová nepotřebovala čelní zteč. Maxi¬mální bezpečná rychlost obchodních lodí v hyperprostoru činila sotva 0,5 c. To se sice vzhledem k normálnímu prostoru pro¬mítalo do efektivní rychlosti mnohosetkrát vyšší než rychlost světla, jenže zde záleželo na relativní rychlosti a lepší stínění proti částicím a záření dovolovalo lodím Reichmanové dosaho¬vat rychlosti o dvacet procent vyšší. Což znamenalo, že dohá¬nějí konvoj rychlostí o maličko nižší než třicet tisíc kilometrů za sekundu a torpédoborec na zadní pozici by je měl zahlédnout asi tak... teď.