Wednesday, November 07, 2007

A právě čas na zaměření byl kritický, protože bodová obrana se za poslední století značně zdokonalila. Ani výmetnice LAC, ani gondoly starého typu nedokázaly překonat její současný náskok (což byl jeden z důvodů, proč admiralita před dvaceti mantichorskými roky zastavila stavbu veškerých nových LAC). Navíc informace, jež RMN získalo o bodové obraně Lidového námořnictva - z nemalé části díky kapitánovi dame Honor Harringtonové - nasvědčovaly tomu, že ač je liďácká obrana proti řízeným střelám horší než mantichorská, stále ví¬ce než stačí na to, aby si poradila se salvami z gondol starého typu levou zadní.
Nicméně rada pro vývoj zbraní, nikoliv bez námitek teh¬dejší předsedkyně lady Sonji Hemphillové, myšlenku gondol vzkřísila a opatřila je novějšími a silnějšími výmetnicemi. Hemphillová celou koncepci odmítala jako ,krok zpět‘, zato její nástupce v čele WDB * projekt energicky popohnal. Honor nedokázala za námitkami Hemphillové postřehnout logiku. (* WDB - Weapons Development Board neboli Rada pro vývoji zbraní.) S ohledem na její proklamovanou podporu taktiky založené na převaze materiálu Honor spíš čekala, že se gondol s nad¬šením chopí... pokud ovšem admirál vnitrně neztotožňovala ,staré‘ zbraňové systémy s ,vrozeně méněcennými‘.
Pokud šlo o Honor, ta zastávala názor, že stáří nemusí nápad nutně diskvalifikovat - zejména s novými výmetnicemi, na jejichž vývoj dohlížela sama Hemphillová. Ta ovšem neměla v úmyslu je použít do něčeho tak zastaralého jako gondoly. Hledala způsob, jak LAC opět zefektivnit v rámci taktického přístupu, který její kritici nazývali ,lavina značky Sonja‘. Nové výmetnice byly mnohem dražší než tradiční výmetnice LAC, což také bylo oficiální jádro výhrad Hemphillové vůči tomu, aby se jimi ,plýtvalo‘ na gondoly, ovšem u LAC jí výdaje starosti nedělaly. Náklady na stavbu jednoho lehkého člunu s novými výmetnicemi vyhnaly jeho cenu až na čtvrtinu ceny torpédo¬borce, zejména po modernizaci řízení palby umožňující využít schopnosti nových výmetnic v plné míře, avšak Hemphillová za obnovení výroby LAC tvrdě lobovala a uspěla.